lauantai 1. helmikuuta 2014

Tontti eurolla pääkaupunkiseudulta



Säästötalkoisiin taas vaatii helmikuulla tuo Jyrki-boy. Nyt pitäisi valtion tuloja lisätä runsaalla 3 miljardilla, tai kuluja vastaavasti vähentää, tai tehdä kumpaistakin sellaisessa suhteessa että säästö on vastaava. Tästä leikistä tämä sateenkaarihallitus tuntuu tykkäävän. Saadaanpahan ainakin aikaan kansalaisten kitinä ja natina sekä kutistuva, kurjistuva kansantalous. Vaan kun vientiteollisuus vauhdilla häviää ja osaajat alkavat äänestämään jaloillaan on turha kuvitella, että seuraava - horisontissa jo vuosia siintänyt - käänne viennistä riippuvan taloutemme nousuun milloinkaan vetäisi.

Sisäisen devalvaation ensioireet jo näkyvät. Työttömyys ja alityöllisyys kasvavat ja työvoiman ulkopuolelle ajautuu lisääntyvästi porukkaa. Ylekin jo kuulemma kertoo Tontti eurolla - "Pääkaupunkiseudun liepeillä varmasti alueita, joissa mietitään samanlaisia toimia". Yleistyminen lienee sitten vain ajan kysymys? Kerran aloitettua kurituskuuria on kuitenkin vaikea pysäyttää ja hallita, varsinkin kun ei ole vientiä, joka edes joskus alkaisi vetää.

Vaikka kakarakuninkaan mielestä mitään ei huutoäänestyksellä ratkaistakaan, alkaa ilmeisesti epäilys hänessäkin herätä, kun kakarakuningatar on alkanut empiä. Kaveri, jonka aloitteesta ja jonka johdolla julkisen sektorin velkaa on kasvatettu noin 10 miljardin vuosivauhtia myöntää jo, että nyt sopii keskustella. Nyt? Kun kaikki on jo huosuissa ja kasakunnan velkataakka kaksinkertaistettu? Kun rotat jo laumoina jättävät uppoavat aluksen.

Mutta starttiyrityksiä kyllä osaa hehkuttaa. Onneksi starttiyrityksissä on muitakin kuin pelifirmoja. Tosin olivatpa ne minkä tahansa alan yrityksiä, menee vuosikymmeniä kunnes niiden työllistävä vaikutus alkaa Suomessa näkyä. Niidenkin osalta lakimme ja kulttuurimme pitää varmasti huolta nopeasta myynnistä ulkomaille, lihottaen ainoastaan perustajaansa. Mutta onhan sekin edes jotain?

Vaan kovasti lisää niitä starttiyrityksiä tarvittaisi. 

Tehokkain tapa tukea osaamispohjaisia alkavia yrittäjiksi ryhtyviä olisi nostaa sitä, nykyisin 8.500 euron liikevaihdon ylärajaa, jonka jälkeen on pakko ilmoittautua alv-verovelvolliseksi sellaiselle tasolle, jonka puitteissa 1 tai 2 henkeä tulee toimeen. Vaikkapa keskimääräiselle eurooppalaiselle tasolle 50.000 - 60.000 euroa, josta tuloveron he toki joutuvat maksamaan. 

Samalla hoituisi ainakin kaksi muutakin ongelmaa; 1) suomalainen voisi alkaa ostaa suomalaista työtä ilman, että valtio nappaa 24% välistä (jos minimaaliset vähennysmahdollisuudet) ja 2) alkavan yrittäjän ensimmäinen suuri kynnys, ensimmäisen työntekijän palkkaaminen pienenisi olennaisesti ja antaisi nykyistä olennaisesti paremmat kasvun edellytykset.

Vaan usko pois; kun poliittisten turhimoiden katseet nyt on säästöissä ja leikkauksissa on turhaa kuvitella, että edes tätä luonnollisinta tilanteemme parantajaa - kansalaisten yrittelijäisyyttä - näin kannustettaisi.



Tähän loppuun sitten viimeaikaisten, ylläoleviakin aiheita käsittelevät kansalaiskeskusteluun osallistumisteni hedelmät.



Nyt kun vetelät on housuissa, on Jyrki-boyn mielestä "oikea aika käydä julkista keskustelua talouspolitiikan linjasta." Voin lisäksi kertoa uutiseen. Talouden tilannekuva tulee entisestään huononemaan vielä pitkään. Ainakin Suomessa. 

Nyt alkaa jo olla aika myöhäistä hoitaa meidän moniongelmaisuuttamme omin keinoin. Rahapolitiikan ei tämä hallitus ole halunnut koskea. Perusteena, että se on EKPn asia. Ja onhan se. 

Mutta ajattelu ei ole kielletty. Keneltäkään. Ei edes ministereiltä.





EKPn noudattaman rahapolitiikan “suurin häviäjä on demokratia ja ne arvot joita EU:n väitetään edustavan” ja sen seurauksena kaikkien reunamaiden kansalaiset. Aamen.


  


Kumma juttu, minä kun olin kuvitellut, että amk-uudistuskin on ollut peruskouluun verrattavissa oleva kansallinen menestystarina. http://eaglesflysingly.blogspot.fi/2013/12/auttaisiko-doping.html

Todella, "jos vuosittain suuri joukko, noin viisisataa tradenomiopiskelijaa, valmistuu vailla selkeää käsitystä tutkinnon luomista työllistymismahdollisuuksista, on jossain menty vikaan", vaikka minulla ei käsitystä olekaan siitä, kuinka suurta osaa valmistuneista he edustavat.

Mutta on ehkä sittenkin turhaa leimata yksin AMMATTIKORKEA-koulutus syypääksi. Kyllä kyse on laajemmasta ja vaikeammin korjattavissa olevasta yhteiskunnallisesta ongelmasta. Koulutuksen epäonnistumisen lisäksi valmistuneitten yrittelijäisyys on ilmeisesti onnistuttu hävittämään opintielle. Ja sitä tulevaisuudessa tarvitaan, jos selvitä aiotaan. http://eaglesflysingly.blogspot.fi/2013/02/startupeilla-ei-suomen-taloutta.html






Niin on. Mutta ainoa mikä Ollista tekee itsekriittisen ovat lähestyvät vaalit ja Jyrki-boyn tunku komissaariksi. Mies on Angela Merkelin ja Jens Weisflogin talutusnuorassa roikkuva Euroopan täystuho.





Kun Urpiainen on, Kataisen erinomaisen esityön jälkeen kasvattanut julkisen sektorin velkataakan tasolle, jolla vuoden 2016 budjetti tehdään IMFn ja EVRn yhteistyönä, on vastuutonta ehdottaa hallitusohjelmasta vain tältä osin.

Hallitus, joka selvästi on epäonnistunut tehtävissään, jotka se vapaaehtoisesti otti tehtäväkseen hallitusohjelmassa, on pahempi kuin yksikään Rampa Ankka. Se on suomalaisille muuttunut samanlaisiksi betonisaappaiksi, joilla mafia muistaa sitä pettäneitä.

Hallituksen tulee erota, ja lopettaa leikkinsä vakavilla asioilla.





Taksit ajavat Euroopan kalleimmilla taksoilla ja parhaalla kalustolla, koska lainsäädäntö sen sallii ja kartelli niin määrää. 

Kartellien luetteloon voi hyvin lisätä vaikkapa autokoulut.






Eikä taida olla Juha-Ville ainoa epätoivoinen, eikä ammattikoulutus ainoa ongelmapesä. Samat ongelmat, jotka alkavat peruskoulussa jatkuvat kumpaankin toisen asteen koulutukseen. Ainakin ammattikorkeakoulu on työn tekemisen ja osaamisen osalta pääosin vitsi.







Jos vaakakuppiin pannaan Urpiaisen ja Jyrki-boyn eroaminen, en usko kansalaisten huomattavan enemmistön enää hetkeäkään empivän. Katainen on ollut kävelevä katastrofi ministeriaikansa alusta alkaen. Ja hänen peesissään Urpiainen on tuhonnut valtiontalouden niiltä osin, jotka olisivat ehkä olleet pelastettavissa. Kolme viimeistä hallitusta ovat yhteisvastuussa tuhoista. 


Hallitus nurin ennen huhtikuuta.

  



Re: Islannissa porattiin vahingossa magmaan – tuliperäinen energia 2100 metrin syvyydestä otetaankin hyötykäyttöön
------ 
Ja ehkä, oikein toteutettuna maanjäristys- ja tulivuorenpurkausriskiä voitaisi alueella näin pienentää? Molempi parempi. Vai ollaanko nyt jo maailmanjärjestyksen muuttamismahdollisuuksien perimmäisten kysymysten äärellä?


  


What´s new? Saksan "Schuld ist Sünde" - politiikkaa johtaa Euroopan jälleen turmioon. Fantastista.


tai ei enää, sillä kierre pahenee päivä päivältä.

  




Loistava ja enemmänkin kuin kannatettava ajatus. Ja varmaan siinä rahakin voisi ja saisi omistajaa vaihtaa? Mahdollisuuksia on vaikka mihin,  yksittäisen tuotantoeläimen omistaminen tai vaikka vain osuuden, saattaisi myös auttaa hälventämään kuviteltuja vastakkainasetteluja ja imago-ongelmia.

"Toivottavasti tällaisia mahdollisuuksia ei torpata."


  


Kun myyjän tehtävä on vain myydä ja tuottajan vain tuottaa näin usein käy? Tieto ei kulje riittävän selkeästi eikä nopeasti asiakkaalta tekijöille? Joissakin tapauksissa, vaikka kulkisikin, sitä ei uskota? Eikä suomalainen tapa johtaa ja palkita välttämättä edesauta tuotekehitystä? Hankaluuksissa turvaudutaan helposti turvaudutaan tekemään samaa, mutta enemmän tai vain vähän uutta lisäillen? Kokonaiskäsitys asiakkaan "ongelmasta" puuttuu eikä keskitytä sen kokonaisuuden ratkaisemiseen.

Ja vika? Se on vanhan kupletin sanoin "Johdossa, jos missä jossei siin´"



  


Suomi on, kuten Irlanti kautta historiansa ollut ihmisiä "vievä" valtio. Ja syykin on aina sama, syyhän on vanhan kupletin sanoin johdossa. Mikäpä siinä näinä vuosikymmeninä olisi muuttunut?


Kun ennen veimme käsiä ja tekemistä, viemme vastaisuudessa korkeampaa osaamista, josta veroillamme olemme maksaneet. Tulot tästä viennistä jäivät aiemmin kokonaan tulematta, ehkäpä tulevaisuudessa....?



  

Kun ollaan kerran päätetty itsenäisestä, asevelvollisiin perustuvasta puolustuksesta on huolehdittava välineistä. Niiden on syytä olla paikalla heti, maihinnousua ja - laskuja ei hoideta ennalta ilmoittaen. 

Laadullisesti parempia panssarivaunuja ei ole edes tarjolla. Millään hinnalla.

Stinger on testatusti erinomainen lähi-ilmatorjunnan ase. Yhdessä norjalaisten NASAMS-järjestelmän kanssa on lähialueen ilmatorjunta kunnossa. Keskipitkän torjunnan korvaajasta ei vielä kai ole päätetty, vaikka NASAMS-järjestelmän pystyulottuvuus on huomattavasti venäjäisten BUK- järjestelmää heikompi. Eiköhän se sieltä kohta tule?

Pitkälti puolustuksemme uskottavuuden kohtalonkysymyksenä on ilmapuolustus kun Hornetit vanhenevat. J35 on aivan liian kallis ja susi jo syntyessään. Hyvä mahdollisuus on Heinäluoman esille nostama JAS 39 Gripen, mutta ei nykyinen vaan NG - versio. 

Hankintapolitiikka on nykytilanteessa järkevää, eikä sellaisenaan ainakaan heikennä puolustuksemme uskottavuutta. Ja hankintoihin osoitettavat rahat ovat aina poliittinen kyse. Näillä varoilla hankintaa lienee ennemminkin kiiteltävä kuin kritisoitava?

PS. 

M270 raketinheittimet taidettiin ostaa Alankomaista, ei Tanskasta.





Eipä ihme, että järkyttyivät. Toivottavasti tämä ei ole sitä, miltä se näyttää. Eikä se lupaa kivaa ollenkaan.






Eiköhän noissa neljässä ensimmäisessä kommentissa tulleet jo keskeisimmät perusteet huonolle menestykselle? Huolestuttavin niistä on tuo neljäs. AMK-uudistus on tehnyt tehtävänsä, mutta määrä ei korvaa laatua. 

Sitä saa mitä tilaa. 







Samahan tuo tilanne on Suomessakin. Vanhan kokemuksen mukaan viralliset työttömyysluvut, siis TE-keskuksen eli kai nykyisin TEMmin luvut voi rauhassa tuplata ja ollaan aika lähellä todellista työttömien ja merkittävästi alityöllistettyjen todellista lukumäärää. Siis, kun virallinen luku on noin 330.000 työnhakijaa joulukuussa 2013 puhutaan todellisuudessa noin 650.000 työttömästä. 

Vertailun vuoksi, 1990-laman pahin vuosi oli helmikuu 1994 jolloin todellinen työttömyys oli noin 777.000. Ja kuten Välimeren euro-maissa myös Suomessa pääasiallinen syyllinen on Saksan ylläpitämä liian korkea euron kurssi ja Suomen "päättäjien" välinpitämättömyys ja osaamattomuus.





  
Ei niin pientä asiaa olekaan, mihin ei puolueet uutta lakia ehdottaisi. Ja mitä enemmän se aiheuttaa työttömyyttä ja iltojen ikävyyttä riemussa rypeville, sitä parempi se puolueita edustaville kukkahatuille näyttää olevan. 

Siitä ei kansa raitistu, että viinan hintaa nostetaan, myynti aikaisemmin lopetetaan, vielä vähemmän siitä, että myynti kokonaan lopetetaan. Ne on jo kokeiltu mitä ihmeellisimpinä variaarioina siitä lähtien kun kieltolaki kumottiin. Silloinkin Viro auttoi janoista etsijää.

Eikö ole sittenkin järkevämpää, että ihmiset juhlivat julkisissa ravintoloissa ja valtion verokassia kartuttaen, kuin hakevat viinansa pakettiautoilla lahden takaa ja salakapakoissa sen juovat tai pimeänä myyvät?

Eikä todellakaan tähdellisempää lainsäädäntötarvetta maasta löydy?






hakki47 kestolinkki
Ole hyvä ja huomaa: Kommenttisi on tarkistettavana.
Mielenkiintoinen keskustelunaihe. Ja avauksesi on täyttä asiaa.
Aloin seurata työttömyystilastoja tarkemmin noin vuodesta 1991, jolloin Suomeen työttömäksi palasin. Siihen aikaan tuotti vaikeutta edes saada tarkkaa tietoa siitä, mitä mihinkäkin sarakkeeseen lasketaan. Kun työttömyyden kehittyminen alkoi näyttää aivan liian hurjalta, valtio päätti lopettaa joitakin vuosia aikaisemmin luodun velvoitetyö-konseptin. (Muistaakseni 6 kuukauden työ täydellä palkalla.) Vastikkeetta, luonnollisesti. Virkamiehet työllistyivät pyytämällä jokaiselta velvoitetyöhön oikeutetulta, että he kirjallisesti mahdollisuudestaan luopuisivat.
Samalla kun työministeriö silloinen kansliapäällikkö varoitteli jäähyväislausunnossaan Hesarissa nurkan takana odottavasta työvoimapulasta työttömyys vain jatkoi kasvamistaan. Jossain vaiheessa sitten päätettiin muuttaa seurantatapaa työministeriön todellisemmista tilastoista tilastokeskuksen kyselytutkimustilastoihin. Syynä oli juuri tuo mainitsemasi; ne näyttivät vähän vähemmän karmivilta. Mutta kun se ei riittänyt päätettiin muuttaa tilastointitapaa, ja taas maailma näytti “vastuullisten puolueiden” mielestä vähän vähemmän synkältä. Taisinpa tuosta jotain kirjoittaakin. (http://tyhmyri.wordpress.com/2014/01/22/suomen-valtionvarainministerio-ja-kekkosen-sitaatti/#comments)
Pahimmillaan, oliko vuoden 1994 helmikuussa todellinen työttömien ja merkittävästi vajaatyöllistettyjen todellinen lukumäärä oli 777 000. Noin kahden ja puolen miljoonan työvoimasta! Kun panet päälle etujärjestöissä silloin työskennelleet (puolueet mukaan lukien) ja virkamiehet (sekä valtiossa, kunnissa ja kuntainliitoissa ja -yhtymissä (lonkalta arvio 100.000 + 850.000) havaitset, että yli puolet työvoimasta ei ainakaan tuotannollisessa toiminnassa lisä-arvoa kansakunnalle ollut silloinkaan tuottamassa. (http://eaglesflysingly.blogspot.fi/2009/05/nyt-jo-puolivalin-krouvissa.html)
EU-tuista suurin osa heitettiin siihen kuuluisaan kaivoon koulutuslaitosten tuhlattavaksi ja konsulttikavereitten projektien raaka-aineeksi. Eikä siinä pienistä rahoista puhuttu ollenkaan. Maatalous- ja aluetukemme ovat sitten ihan ikioma painajaisemme.
Tilastoilla ja ns. “vastuullisten puolueiden” visioilla olemmekin jo kauan antaneet itseämme harhaan johtaa.
Olli Pusan ajatuksista; Sama “virkamiesporukka”, jonka puolueiden ylivertainen asema yhteiskunnallisena päätöksentekijänä on sotkenut kansakunnan talouden sekä valtion että kuntien sektorilla, on konsensuksen nimissä pitänyt huolta myös siitä, että työeläkerahamme ovat etujärjestöjen hallussa. Samaa päättäjää nekin ovat pullollaan. Ne tykkäävät pelata, isommilla tai vähän pienemmillä panoksilla.
PS.
Meni yllä oleva osin ehkä sivuun alustuksesta, mutta omaa ajatusten virtaa ei aina jaksa tukkia. 





Jos ei Huoviselle muuta tehtävää ministerinä irtoa, kuin keskittyä alkoholin saatavuuden kanssa näpräämiseen Hallituksesta yksi Huovisen mitta pois. Säästyisivät nekin palkkarahat.


  


Näinhän käy kun hallinnon annetaan kasvaa tai kun se peräti kasvatetaan liian suureksi. Silloin käsitys johtajuudesta ja vastuusta katoavat. 







Eikö ainakin kuntien rakenneuudistus-projekti kannattaisi yksinkertaisesti lopettaa? Luultavuus positiivisesta tulokseen pääsemisestä alkaa olla yhtä suuri kuin puolustuskykymme uskottavuus naapurimaissamme.

Enkä malta olla tarjoamatta yksinkertaisinta mallia sekä kuntarakenne- että sote-uudistusten ratkaisemiseksi. Lopetetaan "hevonen ja rattaat"-aikainen kunnallinen itsehallinto tarpeettomana. Perustetaan maakunnallinen itsehallinto noudattaen nykyisiä ELY-keskusrajoja vastaamaan kansalaisten nykyistä suurempaa liikkuvuutta. 

Maakunnalliseen tarpeeseen ja kantokykyyn viritetty sote-uudistus jääköön uusille itsehallinnollisille maakunnille. Tai siirretään eri päätöksellä valtion piikkiin.




Lyttää, vaikka ovat koolla Sveitsissä. Kehtaavatkin.

Sveitsissä vaihtoehtovaluuttana ja frangin lisäksi toimii Wir. KVG. Ja on toiminut hyvällä menestyksellä jo vuodesta 1934. 

Uskoisin, että edelliset kommentoijat ovat varsin osuvasti ja perustellusti määritelleet syyn, miksi Bitcoin nyt on eliitin hampaissa. Vai voisiko olla niin, että eliitti ei vain ymmärrä rahapolitiikankaan perusteista tuon taivaallista? Siihenhän viittaavat heidän jatkuvat vaatimuksensa leikkauksista ja säästöistäkin, ne tosin talouspolitiikan puolelta.







Ja tämä lisäksi sen, mistä Schmidt ilmeisesti nyt puhui.



  



Kun ensin viedään ihmisiltä työt, sitten nostetaan verot ja leikataan sosiaalituet, omilla toimilla edistetään vientiteollisuuden maastamuuttoa,  tapetaan keskiluokan tulevaisuuden toivo, eikä edes yritetä huolehtia kansakunnan edusta, kyllä se vakavaksi varmaan vetää kaikki muuta paitsi eliitin? He kyllä itsestään huolta pitävät. Ei liene ihme, että raunioitettuaan toimettomuudellaan ja osin virheellisille toimillaan kansakunnan talouden, he hakeutuvat uusiin haasteisiin, minne ei kansan raivo ylety.





Käppyrää pitäisi varmaan tarkastella positiivisesti? Nykyistä laskukautta kuvaava on todellinen vain nykyhetkeen asti. Viimeiset kolme vuotta ovat arvausta.






Jyrki-boy jää katsomaan mitä uusi kiristysohjelma saa aikaan. 

Haluaisin antaa hänelle viihteeksi aikaansaannoksiaan ihaillessaan ja harppua soitellessaan mietelmän. Operation gelungen, Patient Tot. Siis jos hän ehtii edes hetken aiempaa historiaansa reflektoida, ennen Brysseliin poistumistaan.

Lisätäänkö veroja vai karsitaanko kuluja?


Eikö tästä nulikasta ja hänen laumastaan todellakaan sovinnolla päästä?






Kohteesta<http://www.hs.fi/talous/Ilmarinen+julkistaisi+el%C3%A4kejohtajien+sijoitussalkut++Varma+vastustaa/a1390451319193>

Tunnetustihan työeläkeyhtiöt ja erityisesti Vuorian Varma päättävät Suomen laeista?

Vaan taitaa olla liian paljon poliittista kiitollisuudenvelkaa ja - odotusta ilmassa?




Onkohan mittaria jo riittävän suurella otoksella testattu? Ehdotan testiryhmiksi a) puoluejyrät b) virkamiehet c) köyhäkansa. Kontrolliryhmän aikaansaamisessa voi olla hankaluuksia?

Onhan sitä julkisista varoista rahoitettu soffabisnestä, kuntoutuslomia terveille, ilmakitaraa ja valoa korviin. Miksei sitten syntimittarille? Auttaisi ehkä panemaan kansalaisten loputkin synnit verolle?


  



Eikö ainakin kuntien rakenneuudistus-projekti kannattaisi yksinkertaisesti lopettaa? Luultavuus positiivisesta tulokseen pääsemisestä alkaa olla yhtä suuri kuin puolustuskykymme uskottavuus naapurimaissamme.

Enkä malta olla tarjoamatta yksinkertaisinta mallia sekä kuntarakenne- että sote-uudistusten ratkaisemiseksi. Lopetetaan "hevonen ja rattaat"-aikainen kunnallinen itsehallinto tarpeettomana. Perustetaan maakunnallinen itsehallinto noudattaen nykyisiä ELY-keskusrajoja vastaamaan kansalaisten nykyistä suurempaa liikkuvuutta. 

Maakunnalliseen tarpeeseen ja kantokykyyn virtetty sote-uudistus jääköön uusille itsehallinnollisille maakunnille. Tai siirretään eri päätöksellä valtion piikkiin.







Puuttuvatko alihankkijayrityksiltä sopivat tuotteet vai halu toimittaa? Vai onko yksinkertaisesti niin, että Euro-alueen ulkopuolelta saa halvemmalla? 

Vähän täytyy ihmetellä yritysten hallitukseen kohdistuvaa diplomaattiseksi muotoiltua arvostelua: "Noin 60 prosenttia vastaajista näki poliittisen johdon toiminnan heikon ennakoitavuuden riskiksi. Yritysten näkemys julkisen päätöksenteon huonosta laadusta on huolestuttava. Toimintaympäristön vakaus ja ennustettavuus ovat täysin keskeisiä investointien ja työllistämisen kannalta". 

Ennakoitavuus on ollut selvää alusta alkaen ja alas on menty vauhdilla. Epätoivo alkaa olla jo sitä luokkaa, että kolmen AAAn arvioita aletaan jo keksiä kansalaisten rauhoittamiseksi. "

“Finland’s government mistook a regular Moody’s Investors Service research report for a ratings action, underscoring the northernmost euro member’s anxiety as it struggles to contain debt growth.The Finance Ministry announced today that Moody’s had “confirmed the best possible credit rating” for the Aaa rated state, according to a statement on its website. Moody’s, scheduled to publish ratings on Finland on Feb. 7, responded that it had done no such thing.”

Vaan väliäkö kirjaimillakaan? Liian kalliiksi tulevat. 



  



"Juuri kun kaikki alkoi mennä hyvin... Tämä X -käppyrä kääntyi väärään suuntaan..." mahdatteko itse tuohon uskoa?

Ei yksi pääsky kesää tee sen paremmin Kiinassa kuin EMUssakaan.





Mihin sarakkeeseen kuuluvat myydyt suuryhtiöt? Edes uusilla pienkaupoilla ja palveluilla ei vientiteollisuuden valuuttatuloja eikä työpaikkoja suuremmin korjata.

Mitä mahtaa hallituksen voimakaksikko seuraavaksi selitykseksi tarjota? Etiikka, moraali ja negatiivinen ajattelu on jo käytetty.







Onko Talouselämä kiinnittänyt huomiota siihen mekanismiin, jolla halutaan uskotella ihmisille, että vähitellen alkaa mennä paremmin. 

Menetelmä on sama kuin Suomessa 1992 -93?), jolloin puolueiden päätöksellä muutettiin ensin Tilastokeskuksen KYSEYTUTKIMUKSEN tilastointitapaa ja viimein todettiin, että silloisen työministeriön TODELLISET luvut eivät ole vertailukelpoisia suurin piirtein mihinkään, paitsi ehkä itseensä. Piti saada työttömyys näennäisesti vähenemään, taisi yhteiskuntarauhan järkkyminen olla aika lähellä. Silloin.

Nyt väittävät samaa.

"Kun alkaa olla asiat sotkussa joka paikassa, pitää tarttua vähäiseenkin uutiseen, jolla voi yrittää valehdella että hyvin menee. Äskettäin julkaistiin loistava uutinen, jonka mukaan euroalueen velkakriisi alkaa helpottaa. Velan määrä suhteessa BKT:hen on ensimmäistä kertaa vuosiin laskenut hitusen.

Uutisoijilta unohtui kyllä mainita, että BKT:n laskutapaa juuri uudistettiin. Tiettyjä eriä, joita aikaisemmin ei laskettu BKT:hen lasketaankin nyt mukaan. Sen seurauksena mm. Suomen BKT nousi n. 5%.

Nuo myönteisiä uutisia tarjoilevat nerot olivat ilmiselvästi huomanneet, että kun jakolaskussa nimittäjää kasvatetaan, osamäärä pienenee. Eli kun BKT lasketaan suuremmaksi, velka suhteessa BKT:hen alenee hieman. On varmaan niin korkeaa matematiikkaa, että en usko Kataisen (jolla kuutonen lyhyestä matikasta) sitä keksineen."

Mahtaako syykin olla sama?







Ei tässä ole mitään uutta, ei yllättävää. Hintaa voi mitata, mutta esimerkiksi osaamisen, laadun, vastuullisuuden ... jne. mittaaminen on sen verran epäselvempää, hankalampaa, tulkinnanvaraisempaa ettei ainakaan virkavirhettä pelkäävä virkamies moisiin sitoudu. Jos päätöksenteossa yritetään apuna käyttää painoja ja pisteitä eikä lopputulos olekaan halvimman valinta, tulos ohitetaan ja valitaan halvin.

Vain silloin, kun pitää valita poliittisesti sopivin vaihtoehdoista, voidaan halvin ohittaa.





Myydään kaikki ja jäädään sitten muiden tekemien päätösten heiteltäväksi. Ei tainnut meistä itsenäisyyteen olla. Vähän kyllä ihmettelen, millä aiomme kansalaiset elättää?


Mutta kuka ottaa vastaan luovuttamamme päätöksenteko-oikeudet? Tyhjätaskut eivät voi valita.






Onko kaiken kansallisvarallisuuden - siis sen päätöksenteon - siirtäminen muiden käsiin todellakaan järkevää? Omistajuudella on yleensä väliä. Tiukassa paikassa.



  



Ainakin päällisin puolin ehdotus on pähkähullu kaupungissa, joka on jo vuosia kärsinyt työpaikkojen massapoistumisesta. Mutta ehkä kirstun pohjalta löytyy vielä riittävästi rahaa ylläpitämään vähintään ensimmäinen sukupolvi, seuraavat alkavat sitten jo huolehtia itsestään. 

Olettaisi, että lääketieteen ja kirurgian tohtorismies ei moista suustaan päästäisi. Vaikka, ymmärrettävähän se on, eduskuntavaalit ovat taas edessä. 




  


Talousjärjestelmämme on rikki, koska poliittinen järjestelmämme on rikki. http://eaglesflysingly.blogspot.fi/2014/01/politiikka-on-rikki.html 

Ja poliittinen järjestelmämme on rikki, koska puolueiden rooli on liian suuri suhteessa kansanedustajiin. http://eaglesflysingly.blogspot.fi/2014/01/nain-suomen-teollisuus-pelastetaan.html

Valitettavasti ongelma on jo kasvanut niin suureksi ja monimutkaiseksi http://eaglesflysingly.blogspot.fi/2012/11/miten-suomesta-kasvoi-moniongelmainen.html

että järjestelmän sisältä sitä ei enää pysty korjaamaan. http://eaglesflysingly.blogspot.fi/2014/01/puoluepolitikointi-tulee-meille-liian.html

Oma malka toisen silmässä?



  


Kun rahan arvo on velan arvo ja se taas on, tai oli siinä vaiheessa kun se otetiin kiinni odotuksista, voidaan perustellusti väittää, että sillä ei vaan ole rationaalista arvoa ollenkaan. Siksi sen jakautuminen on sekin vain ja ainoastaan sopimuskysymys. Sattuman merkitystä ei moisen masinan lopputulosta mietittäessä ei tarvitse ihmetellä. Se vain on.

Tuloeroissa yhteiskunnan intressissä on pitää huolisi siitä, että tulojen keskiluokka on mahdollisimman suuri ja alimman tuloluokan edustajien määrä mahdollisimman pieni. Täysin siitä riippumatta, mikä luokkien kontribuutio yhteiskuntalle on. Kulutuksen valtaosan saavat aikaan keskiluokka ja tuo alin. Vain lisäämällä niiden käytettävissä olevaa tuloa - ja siis kulutusta - voidaan aikaansaada kasvua, oikeasti täysin tyydytetyissä yhteiskunnissa. 

Näiden 85 työpanoksella ei ole merkitystä ollenkaan. Mihinkään. Järjestelmät huolehtivat heidän pääomiensa lisääntymisestä. Tämän porukan yhteiskunnallinen merkitys on peräti jopa haitallinen, koska sen tulojen kasvaminen ei johda yhteiskunnan kulutuksen kasvuun ollenkaan. 







Kun ei ole enää mitä viedä, kestää maailmankaupan tulevan kasvun ulottuminen Suomeen aiempaa kauemmin. Jos uutta vientituotteistoa ei saada syntymään täällä tulee ennen pitkään hyvin kylmä.

Meillä on eletty valmistaen insinöörituotteita, T. Matomäen mukaan suurempia kuin hevonen tai hirvi. Jo ruotsalaisilla kuluttajatuotteiden ja kaupan osuus on huomattavasti suurempi. Meillä ei taida olla ensimmäistäkään kuluttajabrändiketjua edes kotimaassa, vientituotteesta nyt puhumattakaan.

Jotain tarttis varmaan tehdä, meistä itsestä se on kiinni. Mitta kiirettä kannattaisi pitää.


Mitä myöhemmin heräämme, sitä vaikeammaksi herääminen ja joka tapauksessa pakollinen nousu käyvät.

  

"Paheksunnan sijaan hallituksen kannattaisi katsoa peiliin. Se ei ole pystynyt luomaan maahan tulevaisuudenuskoa, näköalaa paremmasta eikä edes luottamusta siihen, että nuorekas ministeristö vielä nuorekkaampine avustajakuntineen on tehtäviensä tasalla." Tässä on ongelmiemme villakoiran ydin.

Olisiko tällekin hallitukselle ja sen ministereille käynyt, kuten niin monelle uhmaikäiselle lapselle ja nuorelle? Kun on vanhemmille hoettu, kuinka kaikki osataan ja vielä kaikkia muita paremmin, on lopuksi tullut aika huutaa aikuiset apuun, kun kaikki hankkeensa ja aikomuksensa ovat omaan mahdottomuuteensa kaatuneet?

Puhetta ja keskustelua maailmaan mahtuu, mutta sen vaikutukset näkyvät vasta viiveellä. Kun tekemisen edellytykset on itse, ikiomilla toimillaan tuhottu on nopeita ratkaisuja enää turhaa odotella. Vaikka nopeat toimet kun ovat niitä, jolla puolueet ja poliitikot tunnetusti uskovat tuovan menestyksen seuraavissa vaaleissa. Nyt tarvitaan paljon pitkäjänteisempää ja kokonaisvaltaisempaa näkemystä ja työtä.

Nyt kysymys on jo siitä, Milloin on liian myöhäistä.



5 kommenttia:

Satunnainen raportoija kirjoitti...

""Paheksunnan sijaan hallituksen kannattaisi katsoa peiliin. Se ei ole pystynyt luomaan maahan tulevaisuudenuskoa, näköalaa paremmasta eikä edes luottamusta siihen, että nuorekas ministeristö vielä nuorekkaampine avustajakuntineen on tehtäviensä tasalla." Tässä on ongelmiemme villakoiran ydin."

Kansallakin on osuutta asiaan, sillä hallitus ei ole Jumala, joka kykenee tekemään ihmeitä, ja iso osa kansasta haluaa sitä.

Ensinnäkin on tämä omituinen yhtälö, että kansan on voitava ostaa ulkomaisia tai ulkomaisella työvoimalla valmistettuja tuotteita, koska ne ovat edullisempia, ja kansantalouden olisi samaan aikaan kasvettava, jotta kansalla olisi käytössään koko ajan enemmän ostovoimaa. Jo joku keksii ikiliikkujan niin sitten kai tämäkin yhtälö osataan ratkaista, mutta hallitukselta sitä on aika turha odottaa.

Toinen vastaava yhtälö on tämä "ei meillä ole asuntokuplaa" -ilmiö.

Talot rakennetaan sillä ajatuksella, että niillä on rajallinen käyttöikä, koska näin kuluttajilla on varaa ostaa isompi luukku kuin mihin olisi varaa, jos talot rakennettaisiin kestämään satoja vuosia. Kumminkin kuluttaja haluaa kämpän olevan sijoitus, jonka arvo nousee jatkuvasti.

Tarvitaan siis rakentamisen sääntelemistä ja ruotsalaista maahanmuuttopolitiikkaa, jotta asuntomarkkinat käyttäytyisivät niin kuin kansa haluaa, ja jossain vaiheessa on kumminkin edessä se tilanne, että rakennuskanta alkaa käydä niin vanhaksi, että varmoille sijoituskohteille alkaa sadella purkutuomiota. Sitten iso osa asuntovelallisista on korviaan myöten kusessa ja sillä on vaikutuksia kansantalouteen

http://www.uusisuomi.fi/asuminen/66110-jopa-20-vuoden-laskuputki-asunnonomistajan-toivo-maahanmuutossa

Kaikki se, mitä puolueet ovat tehnet tilanteen pahentamiseksi, on itse asiassa osa laajempaa kokonaisuutta, jota voisi kutsua vaikka kansanluoneeksi. Julkisen sektorin paisuttamisessa ei ole ollut mitään tolkkua, mutta se on päässyt tapahtumaan melko huomaamatta, koska melkein koko Suomi toimii samalla tavalla.

Pienet ja keskisuuret yritykset joutuvat ottamaan faktat huomioon ja siksi ne ovat syrjäytyneet. Niistä huolehtiminen ei vain sovi kansanluonteeseen.

Suuryritykset taas harrastavat suomalaisuutta aikansa, minkä jälkeen kirstun pohja alkaa häämöttää ja niiden on pakko alkaa ottaa faktat huomioon, mistä seuraa irtisanomisia, ulkoistuksia ja halvempiin maihin muuttamista, koska työmarkkinajärjestöt eivät halua ottaa faktoja huomioon.

Työmarkkinajärjestöt toteuttavat jäseniensä tahtoa antamalla tilanteen pahentua. Osa jäsenistä uhrataan, jotta muille jäisi enemmän, ja uhrattavia on koko ajan enemmän. Yritysten määrä laskee ja työttömien määrä nousee.

Rakennusalalla oli viime laskennassa jo lähes 60 000 ulkomaista työntekijää, mutta se näkyy olevan vain työttömien ongelma. Työpaikkansa säilyttäneet rakennustyöntekijät eivät ole tehneet oikeastaan mitään kehityksen pysäyttämiseksi ja työttömien on myöhäistä mennä lakkoon.

Ulkomaisen työvoiman määrä on nousussa muillakin aloilla. Viimeksi uhkaan herättiin it-alalla, ja reaktio oli sitä samaa kuin rakennusalalla aikoinaan. Eihän suomalaisia työntekijöitä voida irtisanoa, koska he ovat niin kovin ammattitaitoisia, ja kun heillä on niin huonot palkatkin. Lakkoaseen käyttämisestä ei ole tullut vastaan puhetta ollenkaan, vaikka sitä ehtisi vielä nyt käyttää. Kaikki vain miettivät kuinka säilyttää oma työpaikkansa tai löytää toinen tilalle, jotta olisi varaa maksaa sijoitusasuntoja varten otettuja lainoja jatkossakin. Kaverin kohtalo ei kiinnosta. Niinpä vieläkin vähempään tyytyvä intialainen työvoima saa yleistyä kaikessa rauhassa ja asiakkaat ovat tyytyväisiä vähän huonompiin tuotteisiin, koska ne ovat sentään halvempia ja kilpailuttaminen on päivän sana.

Suomen talous on menossa viemäristä alas eikä sille mahda mitään. Onkin kiinnostavampaa pohtia mitä sen jälkeen tapahtuu, sillä syyllisien määrä on valtava, mutta vastuu on ulkoistettu parille ministerille.

Nyt muuten kannattaa sijoittaa poliisin mellakkavarusteita ja turvallisuuspalveluita tuottaviin firmoihin.

Hakki kirjoitti...

Satunnainen raportoija

Olet luonnollisesti oikeassa siinäkin, että "Kansallakin on osuutta asiaan". Totta kai on. Mutta valtakirjat annetaan ja johtajat valitaan, ei siksi että ne tekisivät mitä valitsijat haluavat, vaan siksi että kansalla hyvin menisi. Tulos, ei lupaukset ratkaisevat. Tai siis tulosten pitäisi ratkaista.

Valitettavasti kansa on antanut poliittisen järjestelmän muuttua sellaiseen "parlamentaariseen" suuntaan, että kukaan ei ota enää selvää, kuka ratkaisee. Vastuu kun ei ole tiimityötä, ei liioin politiikkaa, muuten kuin sanojen tasolla. Nyt ei kukaan voi ottaa vastuuta mistään, se korkeintaan pelataan jollekin.

Mikään ei estä pohtimasta mitä sitten tapahtuu. Näin jos annat asioiden mennä omalla painollaan. Saat myöskin pohtia, mitä pitäisi tehdä, että nykyinen meno saataisi loppumaan. Vaikka tällä blogilla. Kunhan pidät mielessä, että vaihtoehtona ´vallankumous`ei ole uskottava, vaan hyvin sottaista puuhaa. Kuten historiastammekin tiedämme.

fun kirjoitti...

Laivastonkin soittokunnan pitäisi opetella soittamaan Kekkosen sinfonia "Kusessa ollaan"!
Vaikka yrittäisikin ymmärtää Urpilaisen takinkääntöä tuossa valtion velkajutussa niin pelottaa miten käy luottoluokituksemme. Kun yritetään elvyttää ilman elvytysvaraa pitää jättää kaikki entiselleen ja sukellus jatkuu. Tämä ennen näkemätön "valtiopetos" on jatkunut parikymmentä vuotta ja nyt tulee lopullinen pohjakosketus. Ellei toukokuun EU-vaaleissa saada tehtyä "operaatio Walkyriaa" niin Suomen kohtalo alkaa olla sinettiä vailla.
Vallankumousta tuskin saadaan aikaan, ellei sellaisena pidetä täyskäännöstä EU-politiikassamme, mutta tämä massatyöttömyys tulee aiheuttamaan vaarallista rauhattomuutta yhteiskunnassa.

Hakki kirjoitti...

fun(deeraaja)

Ymmärsin, että Risto Ryti ja Dallapeé orkesteri tuo kappaleen aikoinaan jo menestyksellä esitti?

Elvyttänyt on jo tämä hallitus ja kaksi edellistä ja varat on käytetty rakenteiden ylläpitämiseen. Joten ei ihme, että varat on syöty, jo ennen kuin tavikset edes ymmärtävät, että leikin aika on loppu. Sääli. Siinä vaiheessa syylliset ovat jo ties missä, eikä siitä kukaan paljon kostu, kun syyttömät usutetaan toisiaan vasten.

Anonyymi kirjoitti...

Olisikohan toukokuun Walkyria mitään? Löytyykö Euroopasta riittävä määrä "stauffenbergejä" äänestämään lian pois?