maanantai 28. lokakuuta 2013

Huoleni mediasta, menetetyistä sukupolvista, vääräuskoisten tappokoneista, jalankulkijoiden kypäräpakosta ja työeläkeyhtiöiden johdon oikeuksista


Olen vahvasti sitä mieltä, että Jyrki Kataisen tulisi olla erittäin huolissaan muusta kuin mediastaPääministerin ensisijainen vastuu ei ole vastuu mediasta. Kannattaisi vaikka aloittaa kansakunnasta nimeltä Suomi. Mutta kunnon vastuunkantajana, se ei häntä huoleta. Suomesta hänen sen sijaan pitäisi vastata. Toimillaan hän on edesauttamassa kummankin ennenaikaiseen tuhoon.

Olen niinikään hämmästynyt Jutta Urpiaisen arviosta, että Eurooppa voi menettää kokonaisen sukupolven. Eikö hän edes ymmärrä, että hän ja edellinen valtionvarainministerimme ovat omalta osaltaan juuri saaneet tilanteen aikaan? Hänenhän pitäisi olla ylpeä aikaansaannoksistaan. Omien tekojensa seurauksista. Eikä puolustukseksi edes riitä se, ettei luokanopettajan koulutukselta voi enempää vaatia. Onhan peruskoulussa yläastekin.


Ja sitten vielä osallistumisestani kansalaiskeskusteluun huolestuttavan median palstoilla.




Uskokoon ken haluaa.

Kansalaisvapauksien riisto ja omien kansalaistenkin vakoilu muodostui  arkipäiväksi syyskuun 11. 2001 jälkeen. Ensin USAssa ja sitten nopeasti sen liittolaismaissa. On Nobel-palkinnon arvoinen suoritus, että edes yksi tavis - Edward Snowden - uskalsi paljastaa maailmalle silloin syntyneen kieroutuneen ja vainoharhaisen valvontakulttuurin nykytilan. Eikä yhtään vähäisemmäksi pidä arvostaa sen paremmin Anna Politovskajan, Julian Assangen, Bradley Manningin kuin Hervé Falciani rohkeutta.


Vaan mistä löytyisivät ne, jotka uskaltaisivat ottaa seuraavat askeleet? Ne askeleet, joiden suuntaan jo hyvin edettiin ennen 9/11.  Sillä terrorismi saattaa vähitellen poistua maailmasta vain keskittymällä poistamaan sen syitä,   ei "vääräuskoisia" lennokeista lahtaamalla. Eikä taatusti liioin Ison Veljen valvontakoneistoa kasvattamalla. 

---- 



Kirjoitin aikoinaan, että persut ovat aikamme taistolaisia. On hyvä, jos kummatkin väistyvät.

Nykyisin käytössä oleva parlamentarismin muoto on siirtänyt kansalaisten vallan käytännössä puolueille. Sille pienelle valtaeliitille, joka kutakin puoluetta ohjaa. Eikä järjestelmän muuttaminen enää onnistu järjestelmän sisältä, sen verran hyvin se on jo betonoitu. Mikään Muutos tai Voima tai Valaistus ei enää pysty siihen, olivatpa johdossa vaikka Jeesuksen, Muhammedin, Buddhan ja Konfutsen reinkarnaatiot, kaikki yksimielisinä ja samaan aikaan.

Ainoa mahdollisuus, niin järjettömältä kuin se tuntuukin on muistaa käydä äänestämässä ja jättää taatusti hylätyksi tuleva äänestyslappu. Se ja vain se voi ainoana aikaansaada tarvittavat muutokset.

Annetaan äänestäjille aito syy äänestää. Poistetaan puolueita oikeus edustaa meitä.


Turhaa väittää ettei käy. Mitkä ovat vaihtoehdot?

----- 


Varmaankin on annettavaa. Odotammekin kiihkeästi hetkeä, kun autoilu kielletään ja jalankulku julkisella paikalla edellyttää kypäräpakkoa?


Voisiko olla niin, että turvallisuusuhat-käsitteen laajentamisella tehdään kansalaisille tietoisesti karhunpalvelus? Kun asioista ei puhuta niiden oikeilla nimillä on niin paljon helpompaa jättää niitä miettimättä, niihin varautumatta, ne unohtaa? 

Perinteisesti turvallisuusuhat-käsite on ymmärretty kuuluvaksi osaksi maanpuolustusta. Siihen tuskin kuuluvat "maailman kiihtyvä muutostahti, ilmastonmuutos, syrjäytyminen ja eriarvoisuuden kasvu, kyberhyökkäykset ja yhä useammin sattuvat luonnonmullistukset", ehkä kyberhyökkäyksiä lukuun ottamatta.

Niin mielellään kuin toivoisinkin, että sotia ei enää tule, sen paremmin maailmassa yleensä, kuin Euroopassa - Suomesta nyt puhumattakaan - on maapuolustuksellinen turvallisuuspolitiikka syytä pitää kirkkaasti erillisenä kokonaisuutena, eikä sekoittaa siihen elementtejä, jotka hämärtävät koko käsitteen. 

Kun ruma sana sanotaan niin kuin se on, tiedetään ainakin mistä puhutaan.



----- 


Aina todella jätetään porsaanreikiä, sen Risikko on viimeistään Arkadianmäellä oppinut. Nykyinen ehdotus vuotaa edelleen, kuten vaalirahailmoituksen tekeminen aikoinaan. Se korjautui vasta Kallin Källin ja pitkällisen some-kirjoittelun myötä. 

Uskomaton linjaus! Mutta ah, niin suomalainen. Kyseessä ovat maan suurimmat sijoittajat. Eivät niiden johdon sijoitukset saa jäädä julkisuuden valvonnan ulkopuolelle. Sehän mahdollistaa juuri sen, mistä jo nykyisiä johtajia on syytä epäillä. Toteutuessaan tässä muodossa suurimmat potentiaaliset välistävetäjät jäävät piiloon. Ei voi olla, että mikään erityinen tai julkinenkaan syy moista linjausta puolustaisi. Päin vastaista kylläkin.

Kannattaisi Risikonkin muistaa vanha viisaus; tilaisuus tekee varkaan. Aina.




----- 

Uskomaton linjaus! Mutta niin suomalainen. Suurimmat potentiaaliset sijoittajat ja niiden johdon sijoitukset jäävät julkisuuden valvonnan ulkopuolelle. Eli suurimmat potentiaaliset välistävetäjät jäävät piiloon. Ei voi olla, että mikään erityinen tai julkinenkaan syy moista puolustaisi. 
Ne erityisesti on pantava näkyville! Tämähän alkaa olla kuin KMSn vaalilahjoman käsittely! Kehittyvien Maakuntien Suomen. Jälkikäteen ihmetellään miten tällainen porsaanreikä on lakiin jäänyt! Joku tolkku



-----


Päätöntä lainsäädäntöä, jonka keskeisin seuraus on vain lakiuskovaisuuden rapautuminen entisestään. Eikö lainsäätäjillä todellakaan ole tärkeämpää tekemistä? Päätelleen sitä, missä jamassa yhteiskuntamme tila yleisesti ja taloutemme tila erityisesti ovat, olisi kyllä. Mutta tärkeisiin töihin puolueita ja niitä edustavia kansanedustajia on turhaa maanitella. 


Kun eivät onnettomuudet pelota lainsäätäjän mielestä riittävästi, lain noudattamatta jättämisen juridisten seurausten on pelotettava? Siis pelolla hallintoalamaiset järjestykseen?



-----



Noinhan siinä käy. Valitettavasti leikkaukset tuskin kohdistuvat edes kuntien poliittisiin suojatyöpaikkoihin, enemmän miesvaltaisesta johtoportaasta puhumattakaan, vaan tavan mukaisesti pienipalkkaisiin kunnallisen palvelutyön tekijöihin. Tyhjänaikaiset turhakkeet jäävät mutta se porukka, joka palvelut suorittaa pienenee. Jääpä sitten edes tervettä korotuspainetta kunnallisveroon.




----- 



Ja lukematon on niiden esiteinien määrä, jotka ovat vain kirjanneet itsensä vanhemmiksi. Mutta, myönnettäköön,  vanhemmalle FB antaa aika hyvän seurantavälineen, kunhan lapsi suostuu häntä kaverinaan pitämään.


Ja kaikki tämä on syntynyt vain muutaman vuoden aikana.



-----




Jos uskaltaisin luottaa siihen, että julkishallinnossa tehtävä kehittämispäätös perustuu tarpeeseen ja ja terveeseen harkintaan ja lisäksi toteutetaisi järkevästi, olisin taipuvainen taputtamaan. Mutta valitan, en usko.

Todennäköisempää on kuitenkin, että laatikkoleikein ja leikkauksin lisätään organisaation todellisia kuluja, heikenneetään henkilöstön osaamista, vähennetään asiakkaiden palvelua ja lisätään käytettäviä tukia. Eikä toiminta edes ehdi ajatellulle tasolle ennen seuraavaa uudistuskierrosta.


En siis voi kuin yhtyä nimimerkki Timotexin ajatuksiin. Tämä ajankohta ei taatusti ole oikea ajankohta lamaannuttamaan vientitukitoimintojamme, sanovatpa TEM-ministeri Vapaavuori ja Eurooppa-ministeri Stubb ihan mitä tahansa. Kummallakaan ei ole päivääkään osaamista eikä todellista ymmärrystä todellisesta vientityöstä. Sitä ei keräänny delegaatioita johtamalla. 








Ei kommentteja: