maanantai 7. huhtikuuta 2008

Julkisista palveluista Munkkiniemessä

7.4.2008 14.17 | hakki47 | Hyvinvointi, Asiakaspalvelu ja viestintä

Kuulun niihin meistä suomalaisista, jotka näkevät julkisten palveluiden yksityistämisen parantavan sekä palvelun että yhteiskuntamme laatua. Tällä en kuintenkaan halua väittää, että kaikki julkinen palvelu olisi persiistä.

Eläkkeelle siirryttyäni olen alkanut käyttää tarkoituksella terveyskeskuksen palveluita hyödykseni. Tai ehkä pitäisi sanoa, että en enää juurikaan käytä yksityisiä terveydenhoito- ja lääkäripalveluja. Aiemmin katsoin, että saan nopeamman ja ehkä osaavammankin palvelun yksityiseltä sektorilta. Ja nopeudesta ja osaamisesta olen tarvittaessa valmis maksamaan. Ja jo muutaman vuoden minulle on ollut selvä, että turhaan ilmeisesti maksoin. Olen aina saanut osaavan, ja tarvittaessa nopeankin palvelun Munkkiniemen terveyskeskuksesta. Ja aika huomattavalla alennuksella yksityisiin palveluihin verrattuna.

Päätin siis siirtää myös hammashuollon samaan terveyskeskukseen. Ne on nyt korjattu ja huollettu niin hyvin kuin ei koskaan. Ensimmäiseen vastaanottoon meni kyllä muistaakseni noin 6 kuukautta. Aikaahan minulla nyt on ollut. Ja hyvin on mennyt, aikaa se tosin vei. Mutta tänään ei aikaa enää ollut. Viikonloppuna jo kauan aika ajoin äkämöinyt, vienosti irtonainen takahammas päätti pilata elämäni lopullisesti. Buranalla selvisin tähän päivään. Ja aamupäivän aikana sain kylläkseni: nyt se lähtee.

Kävelin Munkkiniemen terveyskeskuksen hammaslääkärin vastaanotolle. Ja tottakai ehdotettiin, että enkö voisi huomenna mennä aamulla “polille”(?). Ehdotettiin ystävällisesti. Hetken keskustelun jälkeen päädyttiin siihen, että vastaanottovirkailija tarkistaa mitä asialle voitaisi tehdä. Kuvittelin, että minulla olisi subjektiivinen oikeus jonkinlaiseen palveluseteliin, jolla voisi mennä samantien yksityshammaslääkärille. Mutta noin parin kymmenen minuutin kuluttua kävelin ulos, hammas kauniissa paketissa taskussani. (Pyynnöstäni)

Haluan tällä kirjoituksella kiittää Munkkiniemen terveyskeskusen henkilökuntaa nopeasta, ystävällisestä ja aivan ilmeisesti myös osaavasta palvelusta. Sekä hammaslääkäripalveluiden, lääkäripalveluiden että terveydenhoitopalveluiden osalta. Samalla väitän, että saamani palvelu vastaa yksityisellä sektorilla aiemmin saamiani palveluita kaikilta osiltaan. Ja pienellä osalla yksityisen sektorin hinnasta. Ja nopeasta palvelusta. Ja vieläpä hammashoidossa, joka joku aika sitten oli murheenkryyninä.

Ja jopa tästä kokemuksesta huolimatta olen edelleen sitä mieltä, että kunnan ei tarvitse enää nykyään itse tuottaa näitä palveluja. Se voi ne myös ostaa markkinoilta jos, kuten usein on, ne ovat edullisemmin tuotettavissa yksityisen sektorin toimesta. Ammattimainen osaaminen ja -palvelu voi tapahtua sekä julkisella että yksityisellä sektorilla. Pelkillä ideologioilla ei parasta palvelua tehokkaasti tuoteta. Vaan osaamisella ja oikealla palveluasenteella.
Kiitos.

Pysyvä linkki | 2 kommenttia »

Ei kommentteja: